søndag 13. mars 2011

Forberedelser for sesongen

Når tiden nærmer seg for årets båtsesong er det greit (og morsomt) å gjøre unna litt teknisk arbeide, som for eksempel å oppgradere firmware på plotteren. Dette kan jo gjøres hjemme i ro og mak.

Første trinn blir da å sikre at man kan fyre opp plotteren hjemme. Det forutsetter egentlig bare stabil og fin 12V spenning, litt dokumentasjon på grensesnittet til plotteren og litt utstyr.




Jeg klarte ikke å finne ut hvilke poler som var spenningen på min Lowrance HDS-7m, fordi det er en kombinasjon av NMEA-0183 og spenning (NMEA 2k er en egen kabel). Derimot var det åpenbart at to av polene var større fysisk enn de andre, så da bare koplet jeg inn 12V på dem, og vips så var vi i gang:

Her kan dere se at jeg har koplet 12V inn på plotteren. NB: jeg målte selvsagt omformeren min på forhånd så jeg visste at spenningen var stabil. Hos meg lå den konstant på 12.1V over en halvtime.

Da følte jeg meg komfortabel nok til å teste dette på plotteren.

Bingo.

Forøvrig er det utrolig kjekt å kunne fyre opp plotteren hjemme, det betyr at man endelig kan få lært seg detaljer i sitt eget tempo, noe som sparer tid og øker ytelsen og sikkerheten til sesongen.

Neste skritt blir da å laste ned HDS 3.5 oppdateringen fra Lowrance sine sider. Utrolig nok var nedlastingen på over 200mb!! Hvordan i all verden kan firmware på disse greiene være så stort? Hm.

I alle fall ble filene lagret på et SD-kort i henhold til oppskriften på Lowrance sine sider, og deretter satt jeg inn SD-kortet i den avskrudde plotteren og skrudde på.

Da kommer det en god del tekst i ruten under logoen om hva som foregår......


Helt til det står at den er ferdig, og at man skal starte plotteren på nytt.

Etter det kan man gå inn på system-menyen og på "About" for å se at det virkelig har blitt lastet inn en ny versjon.

Juhu! Versjon 3.5.et eller annet er inne.

Kult. Nå gjelder det bare å finne neste greie å gjøre for å slippe den verste abstinensen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar