mandag 20. juni 2011

Resultater fra en heftig Færder 2011

Her følger noen oppsummeringer rundt årets Færderseilas.....ingen unnskyldninger, bare fakta....klikk overskriften for hele saken.

Vi startet med at fjerdemann avlyste i siste liten, og dermed hadde vi undertegnede, min lillebror samt en ny gast som ikke kjente båten fra før som vi plukket opp 30 minutter før start. Det er en spennende måte å starte en unnavindsstart på i 16-18 knop nordøstlig!






1) Sinnsykt rotete (og mye) vind i starten koplet med spinnakerkjøring og dårlig boathandling = tull og tøys, ikke fri vind, tap i hver jibb etc. Vi broachet tre ganger på vei ned til Slemmestad bare
grunnet kastevinder opp i 20 knop og vi fokuserte ikke på kick/skjøter/løygang. Lazy skjøte under båten hver jibb. Slemmestad 13:58, beste båt i klassen var der 13:00 (X-332) (Denne tiden for X-332
tror jeg ikke på: 30 minutter til Slemmestad er rett og slett for raskt. Nestemann var Farr 30 på 13:30 blank, det høres litt mer sannsynlig ut). Her var vi altså 28 minutter bak på seilt tid. Det er veeeeldig mye
på et såpass kort leg.

2) Gikk innenfor oscarsborg i drøbaksundet. Tapte på at det var mer fart øst, mindre støm og friere vind.

3) Skar ikke nok i den lille vinden som var i drøbaksundet fordi vi knotet mye med jibbene - tapte hver gang. Dermed: lite båtfart. Tapet fast en spile på baugspydet for å slippe at lazy skjøte datt i vannet hver gang. Filtvet 17:00, beste båt i klassen 16:00 (X-332). Nøyaktig 1 time bak på seilt tid. Ikke så verst med tanke på at vi bare tapte en halvtime til ledelsen fra Slemmestad med alt rotet....

4) Gikk midtfjords ut fra Filtvet ved breidangen og ned mot bastøy fordi vi så at strømprognosene ikke var riktige: vi hadde bittelitt medstrøm og valgte å gå på dypet. Feil. Det var litt bedre på begge sider likevel. Øst
langs jeløya var best i år som i mange foregående år.

5) Vi hadde aldri seilt innenfor Bolærne før, og det ble skarpt å stå opp mot innseilingen ved midtre bolærne. Derfor tenkte vi å gå for båtfart og mer vind, og gikk utvendig. Stor tabbe. Alle som gikk innvendig hadde kortere vei, like mye vind og like mye medstrøm, samt bedre høyde for den kommende vridningen (som vi ikke forutså).

6) Det ble etterhvert kryss ned mot Tristein, og vinden gikk fra vest til SW, og dermed tapte vi høyde for hver grad vinden dreide. Jeg tipper at bare dreiningen og kursen tapte vi 25 minutter på i forhold til de som kom innvendig med rom kryss og bare kunne stramme inn og holde kursen. Måtte gå langt til havs for å stå over merket. Tristein 22:14, beste båt i klassen 20:56 (First 30). 1:18 bak i seilt tid. Dette er faktisk ikke så verst, fordi her har vi bare tapt 18 minutter (til ledelsen, ikke båt-mot-båt) siden Filtvet.

7) Vi rundet slik seilingsbestemmelsene sier: "Tristein rundes i det både staken og Færder fyr holdes om styrbord, såvel utgående som inngående". Det var ingen båter vi så som kom fra innenfor Bolærne som
rundet Færder fyr, kun tristeingrunnen. Hmmm....men kan ikke akkurat skylde så mye på dette. :)

8) Opp fra tristein gikk vi innvendig, og da hadde allerede vinden begynt å avta og dreie mot vest igjen, den lå på omtrent 90 TWA. Med de store dønningene ville bare spinnakeren bakket for hver bølge, så vi ventet litt til det ble litt rommere samt mindre sjø. Når spinnakeren til slutt kom opp så gikk det greit, men da blåste det ikke mer enn 5-6-7 knop. Båtene foran hadde mer vind lengre, og kunne holde spinnaker
oppe. Taper mye.

9) Opp mot slagentangen var det skarpt og lite vind. Code zero båtene går bra her, dette gikk ikke så fort for oss. Seilte til tider med helt feil trim for lite vind. Hver gang vi så dette og rettet det gikk farten opp med en 1/2-1 knop. Dårlig fokus.

10) Åsgårdstrand-mål var det helt utdøende vind, som det gjerne er, så her tapte vi masse til de som allerede var foran oss. Vi var på tristein 22:14, og i mål 03:27 (Brukte 5:13 !!). Det regnestykket er ikke pent.
Målgang 03:27, beste båt i klassen 00:57 (First 30). Nøyaktig 2:30 bak i seilt tid. Tapte 1:12 til ledelsen på dette strekket.

Så det er ganske enkelt å se hvor vi tapte, og etter å ha pratet med andre båter så ser oppsummeringen relativt grei ut. Vi tapte rett og slett mest i starten og på vei opp fra Tristein med døende og dreiende
vind, og vi tapte minst på Filtvet og ned til Tristein.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar