Vi kan tenke oss en situasjon der et skrog i vannet lager en bølge basert på sin egen skrogform. En deplasementbåt vil typisk ikke klare å "klatre" over sin egen bølge (planende skrog gjør dette) og dermed er skrogfarten begrenset av den bølgen skroget skaper. Hvis man skal klatre over sin egen bølge vil båten måtte bevege seg over eller gjennom bølgen, noe som krever eksponensielt mer kraft. Enkelt fortalt er deplasementskrogets maksimale teoretiske skrogfart oppnådd når bølgelengden er identisk med skrogets lengde i vannlinjen (LWL). Selvsagt påvirker andre faktorer også, som f.eks. hvilken type baugbølge skroget skaper, men dette er en grei forenkling å anvende.
Maksimal teoretisk skrogfart på deplasementskrog
Skrogfart i knop kan forenkles til følgende formel:
Skrogfart (i knop) = 1.34 * LWL (i fot) ^ 0.5
- Elan 310: 7.16 knop
- First 31.7: 7.2 knop
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar